Spot-On Visuals

View Original

10 tips om product fotograaf te worden

product fotografie

Product fotografie is een onderdeel binnen de fotografie waar erg veel vraag naar is.
Het klinkt minder sexy dan veel takken van de fotografie, maar er is wel veel meer vraag naar.
De niveau verschillen tussen product fotografen zijn erg groot maar de budgetten ook.
Het is dus iets eenvoudiger om als product fotograaf aan de slag te gaan dan pakweg in de reclame fotografie.
Zo kan je al doende leren en geleidelijk aan je niveau als product fotograaf opkrikken.
We geven we je graag onze 10 tips mee die je mee op weg helpen om product fotorgraaf te worden.
Het heeft ons bij Spot-on visuals zeker geholpen.

Ben je nieuwsgierig naar onze product fotografie? Neem dan een kijkje naar ons product portfolio.

  1. Kies jou type productfotografie.

    Product fotografie kan erg uiteenlopend zijn.
    Hoeveel ervaring heb je? Is het eerder beperkt? Denk er dan aan om te beginnen bij het begin: Packshot fotografie.
    Nee het is niet super sexy, maar wel een goede basis om alles te leren. Witte achtergronden, veel producten, de basis van alles.
    Daarnaast heb je al het materiaal dat je voor packshot fotografie nodig hebt ook nodig voor andere product fotografie.

    Heb je iets meer ervaring? Dan kan je misschien wel meer naar de reclame product fotografie gaan.
    Sterk licht, montage van beelden en een leuk concept. Hier zal een fotograaf al heel wat meer uitdaging vinden.
    Maar vergeet niet, begin bij het begin.

  2. je contacten zijn de eerste uitdaging.

    Bij product fotografie bestellen vaste klanten het meeste.
    Als je enkele klanten hebt met een webshop, met nood aan catalogussen... Deze zorgen meteen voor heel wat werk.
    Met enkele goede klanten kom je als product fotograaf al erg ver. Meestal is de hoeveelheid werk ook redelijk voorspelbaar.
    Bij Spot-on visuals weten we perfect wanneer we telefoon mogen verwachten van bepaalde klanten. Elk jaar brengen ze bijvoorbeeld een catalogus met nieuwe producten uit.
    Erg belangrijk voor de levensvatbaarheid van hen, maar ook voor jou als product fotograaf.
    Zo kan je proberen om een klant te overtuigen om eerst de webshop fotografie te verzorgen.
    Eens je dit erg goed doet, kan je gemakkelijker je klant overtuigen om al de product fotografie te verzorgen.

  3. Er zijn altijd goede voorbeelden beschikbaar.

    Als product fotograaf zijn er enorm veel voorbeelden online beschikbaar. Je hoeft op pinterest, behance of youtube maar “product photographer” in te typen en ontelbare voorbeelden worden je voor geschoteld. Daarnaast vertellen erg veel fotografen hoe je aan deze resultaten moet komen. Een kwestie van veel video’s te bekijken ;-)

  4. product Fotografie shoot je met de kabel.

    Er is niets zo erg als 4 uren packshots fotograferen en wanneer je klaar bent en aan de postproductie wil beginnen merken dat je lens toch niet helemaal proper was.
    Of de beelden niet 100% scherp zijn. Tot zover je productieve voormiddag. Fotografeer gewoon op je laptop of zelfs op je desktop. In ieder geval op een groot scherm zodat je heel goed kan zien wat je aan het doen bent en of de resultaten zijn zoals je zou willen.

  5. product fotografie doe je met een goed fotostatief.

    Een product fotograaf werkt met een statief, punt.
    Voor packshot fotografie bijvoorbeeld is het belangrijk dat al je cadrages dezelfde zijn. Altijd netjes op de dezelfde hoogte, zelfde uitsnede…
    Zo krijg je een nette, consistente serie beelden die voor de nodige rust zorgen op de websites van de klant.
    Je hoeft in postproductie je producten niet steeds mooi recht te zetten en zo win je weer heel wat tijd.

  6. prijs setting.

    Bij Product fotografie is prijs niet onbelangrijk. Voor packshot fotografie is het zelfs 1 van de redenen waarom klanten al dan niet voor jou zullen kiezen.
    Omdat er erg veel concurrentie is in de product fotografie en het een meer meetbaar onderdeel van de fotografie is worden veel prijzen vergeleken.
    Niet onlogisch als een bedrijf 300 packshots per jaar nodig heeft. Een witte achtergrond is overal hetzelfde en dus kunnen klanten goed offertes naast elkaar leggen.
    Doe het nodige onderzoek naar je concurrenten en zorg er voor dat je prijs overeen komt met andere product fotograferen. Denk eraan om je prijs ook niet té laag te leggen.
    Het is heel moeilijk om je prijs achteraf op te schroeven. Vergeet niet dat het werken is en geen hobby, je moet er dus van kunnen leven.

  7. beantwoord elke e-mail of telefoon meteen

    Snelheid is belangrijk. Je klanten maken (eindelijk) werk van de product fotografie en willen meteen antwoorden op hun vragen.
    Ze hebben geen zin om 2 dagen op antwoord van jou te wachten. Stel indien jou vragen aan je potentiële klant. Want meestal weten klanten ook niet zo goed wat ze nodig hebben, welke budgetten ze moeten vrij maken etc… Zo blijft je communicatie met de klant bezig en verlies je veel minder snel zijn/haar interesse.

  8. Maak een goede en overzichtelijke website.

    Voor de hand liggend: een prima website.
    Toon je bezoekers zo snel mogelijk wat je kan en waar ze je moeten contacteren.
    De bezoeker heeft namelijk een probleem. “Ik heb goede product fotografie nodig”. En deze moet je proberen zo snel en goed mogelijk op te lossen.
    Bezoekers zijn ongeduldig. Je hoeft ze niet altijd te vertellen dat je andere hobby’s Fietsen en scouting zijn. Ze zoeken iemand voor hun product fotografie.
    Vertel ze maar over je fiets uitjes wanneer ze de producten langs brengen. ;-)

  9. Wees je beste “ik”.

    Wanneer je begint als product fotograaf is elke opdracht belangrijk.
    Bij Spot-on visuals zijn we nog steeds van deze mening.
    Behandel daarom elke aanvraag met het nodige respect.
    Aangezien er nog nooit iemand dood is gegaan van vriendelijk zijn vinden we dit toch een goede tip.
    Sociale mensen verkopen nu eenmaal veel beter.
    Engageer je voor goede doelen, laat je vriendelijkheid zien. Maar werk nooit gratis voor bedrijven.
    Gratis werken zorgt alleen maar voor méér gratis fotografie werk.
    Maar het is nooit slecht om goed te zijn voor anderen, toch?

  10. werk zo gestructureerd mogelijk.

    Als product fotograaf zijn structuur en workflow belangrijk.
    Back-up systemen en foto flows moeten doordacht worden. In welke mappen komen je opnames terecht, welke mappen lever je aan aan de klant?
    Mag je klant een foto na 3 jaar opnieuw opvragen in hoge resolutie? Zo ja, hoe ga je ervoor zorgen dat dit zonder problemen kan?
    Foto’s hoef je ook niet gratis bij te houden. Je kan hier een service aan vast hangen die je op voorhand met de klant bespreekt.
    Al die raid systemen zijn ook niet gratis en dus hoeft het bijhouden van alle beelden dat ook niet te zijn…


Bij Spot-on visuals verzorgen we ondertussen de product fotografie voor heel wat bedrijven.
Zo verzorgen we het werk van Philips displays, Domo Elektro, Niko, Babylonia, Kriket, iXora en XL Boom.
We gaan steeds voor een spot-on resultaat, maar dat is enkel mogelijk door de goede samenwerking met de klant.

Hopelijk kunnen deze 10 tips om product fotograaf te worden je al op weg helpen.

Maar vergeet niet dat niets vanzelf gaat.
Er is steeds een inzet nodig om het te maken in deze technische branche.
Veel succes!

Spot-on visuals

Fotograaf Jeroen Gijselinckx

Delvaux productfotografie

Cover Food fotografie Eva magazine

Packshots voor Autajon Labels

Product fotografie Hino Motors

Product fotografie iXora Speakers

Product shot voor Niko