Spot-On Visuals

View Original

10 tips om reclame fotograaf te worden

Reclame fotografie

Reclamefotografie is een niche binnen de fotografie waar veel fotografen zich mee bezig willen houden.
Het heeft de uitstraling dat je kan samenwerken met grote bedrijven die regelmatig werk en een goed inkomen kunnen bieden.
Misschien denk je ook dat je dan met bekende mensen voor en achter de camera kan werken en mogelijks op verschillende exotische locaties kan gaan fotograferen.
In deze fase komen is echter helemaal geen gemakkelijke taak, aangezien marketing complex en veeleisend is.
Het is een onderdeel van de fotografie dat alleen met de allerbeste fotografen samenwerkt.
Als je echt vastbesloten bent om het te doen, zul je veel drive en hard werken nodig hebben om er te geraken.
Het begint allemaal met een sterke basis.
Hier zijn enkele suggesties en ideeën die je zou kunnen overwegen wanneer u zich in de reclamewereld begint in te werken.
Het heeft ons bij Spot-on visuals sterk geïnspireerd.

Ben je nieuwsgierig naar ons reclame fotografie werk? Neem dan een kijkje naar ons reclame portfolio.

  1. Bouw een sterk portfolio uit.

    Eerst moet je gaan bepalen in welk type reclame fotografie je je wil gaan verdiepen. Dan is het tijd om hierin een erg hoogwaardig portfolio uit te bouwen in dat gebied.
    In het begin kan het erg verleidelijk zijn om een breed portfolio uit te bouwen en alle soorten onderwerpen te gaan behandelen. Dat is natuurlijk geen slecht idee om ervaring op te doen en de eerste facturen te kunnen verzenden. Maar vergeet niet dat je je eigenlijk in reclame fotografie wilde verdiepen. En dat moet je portfolio ook uitstralen. Vergeet niet dat het veel moeilijker is om een algemeen reclame fotograaf te worden dan een erg specifieke. Daarom is het belangrijk om je eerst te concentreren op 1 specifiek onderdeel van de reclame. Eens je gelanceerd bent in dit onderdeel kan je je werk nog steeds uitbreiden, de opportuniteiten zullen veel gemakkelijker voorkomen eens je in 1 markt gekend bent. Zo zijn wij bij Spot-on visuals begonnen met product webshop fotografie. Hierna kwamen de opdrachten als reclame fotograaf vanzelf.

  2. Ga verder en beter in je fotografie werk.

    Je moet je werk ook onderscheiden van dat van andere fotografen, dus doe er extra tijd en moeite in om je werk beter te maken dan dat van de concurrentie.
    Dit kan betekenen dat je vroeg naar locaties moet gaan om de beste plekken te verkennen en te beslissen hoe u de locatie het beste in uw opnamen kunt integreren, of extra werk in je eigen tijd kunt steken om te experimenteren met verschillende instellingen, apparatuur en stijlen. Het belangrijkste is dat het resultaat van een hoger niveau is dan van luiere fotografen die de moeite niet nemen. Wil je mensen overtuigen? Dan kan je er maar beter voor zorgen dat je resultaten voor zich spreken.
    Alleen zo kan je het hoogste reclame fotografie niveau bereiken. Dat kan je niet “even snel” doen.

  3. Leer van de beste.

    Bijleren is enorm belangrijk. Je hoeft het niet alleen te doen. Door bij te leren van de grootste fotografen kan je een enorm snelle leercurve krijgen.
    Als fotograaf is dit natuurlijk niet zo gemakkelijk. Je werkt immers altijd alleen. Maar er zijn andere manieren om dit te doen.
    Zo kan je stage lopen bij een fotograaf die jij als voorbeeld ziet in de reclame sector. Iets later kan je ook als assistent aan de slag. Zo werkte Jeroen bijvoorbeeld enkele jaren bij Stephane Verheye en Black box studio als assistent. Waar hij vele knepen van het vak leerde. Ook zijn er veel online cursussen te vinden om bijvoorbeeld je post-productie te verbeteren. Bij Spot-on visuals volgen we bijvoorbeeld steevast Fstoppers . Een groep getalenteerde fotografen die samen blogs schrijven en vlogs maken waarin ze werkwijze helemaal uit doen. In reclame fotografie zijn erg veel geheimen die niet zomaar kan ontdekken, tenzij iemand je ze verteld natuurlijk…

  4. Bestudeer je doelgroepen.

    Ja het is reclame fotografie, maar in welke wil je meteen aan de slag? In de Pharma, automotive, food, product of eerder mode? Er zijn er velen en de meeste markten zijn helemaal gescheiden van elkaar. Daarom is het belangrijk om te weten of welke niche je je gaat concentreren.
    Net zoals de leeftijd of geografische ligging van je doelgroep. Fotografeer je voor jongeren? Dan mag je stijl allicht iets meer “catchy”. Is het voor stedelijk gebied? Dan mag je allicht iets meer “

  5. Schaaf je reclame marketingplan bij.

    Ontwerp een sterk marketing plan waarin je je de vraag stelt hoe klanten bij jou zouden moeten uitkomen.
    Als je veel tijd hebt geïnvesteerd in je portfolio dan kan het maar beter gezien worden hoor ik je denken.
    Dat is helemaal zo en daarom is het belangrijk om goed na te denken over je marketingplan voor je fotografie zaak.
    Denk aan je social media, direct mailing, je website en persoonlijke presentaties.
    Verhoog het aantal kanalen waarlangs klanten tot bij jou kunnen komen. Als mensen niet weten wat je kan, dan kunnen ze je er ook niet voor contacteren.

  6. Verhoog je professionele uitstraling.

    Het is niet altijd zo dat de beste fotograaf de opdracht binnen haalt. Fotografen die “hot” zijn of zich beter kunnen verkopen zullen de meeste reclame opdrachten mogen uitvoeren. Zorg er dus voor dat je de juiste uitstraling hebt. Een frisse blik, een klare kijk en een verzorgd voorkomen zonder te gaan lijken op een boekhouder zijn altijd belangrijk.
    Jij bent je merk vergeet dat nooit. Heb je een sterk accent? Heeft je website een logo dat professioneel oogt?
    Kan je je klanten ontvangen in een pr
    Details maken het verschil.
    Bij Spot-on visuals schakelden we een top grafisch vormgever in om ons nieuwe logo en huisstijl vorm te geven (Mount Zirkel). Hoe kunnen klanten je anders als een sterke professionele partij bekijken als je niet professioneel overkomt?

  7. Verzorg je professionele netwerk.

    Hoe meer mensen je kent, hoe meer mensen je opdrachten kunnen bezorgen. Dat is een eenvoudige regel die van goud waarde is.
    60% van het werk bij Spot-on visuals komt via via. Eens je als reclame fotograaf bezig bent wordt alles natuurlijk gemakkelijker.
    Je komt mensen tegen in de branche die je werk zien en zal je netwerk bijna meteen vergroten. Maar je moet de bal wel aan het rollen krijgen.
    Daarom is het belangrijk om buiten te komen, mensen te leren kennen. Via netwerk events, feestjes, cafes, BNI, je kan het je zo gek niet bedenken.
    “de beste deals worden aan den toog gesloten” zeggen mensen wel eens. Dat is in principe niet gelogen.
    Probeer van iedereen te weten wat je voor werk doen. Zo kan je met een leuk gesprek aanknopen en komt de vraag automatisch: “en wat doe jij van werk?”.

  8. Maak een goede en overzichtelijke website.

    Een sterke website, logisch toch?

    Een mooie uitstraling, grote foto’s en een duidelijke navigatie helpt je al ver op weg.
    Maar ook de categorieën zijn erg belangrijk. In marketing heeft niemand veel tijd en dus wil je zo snel mogelijk de juiste reclame fotografie tonen.
    Het zou immers zonde zijn dat de marketing bezoeker niet verder geraakt dan je huwelijksfotografie. ;-)

  9. Wees je beste “ik”.

    Niemand is ooit dood gegaan van vriendelijk zijn.
    Meer zelfs, het is opvallend dat mensen ook maar gewoon mensen vragen voor een opdracht uit te voeren.
    Ongeacht prijssetting, of kwaliteit maar gewoon omdat ze hem/haar aangenaam vinden.
    Je wil immers dat mensen een positieve gedachte krijgen als ze aan jou denken.
    Zorg er ook voor dat het laatste contact dat je had met je klant altijd positief is. Het is immers hetgeen wat ze van je zullen onthouden.

  10. Doe gerichte pitches.

    Onderzoek je droomklanten. Zorg ervoor dat er een parallel is met wat jij doet en de creatieve lijnen van deze profielen.
    Als je een idee hebt waarvan je denkt dat het bureau / de klant het zou interesseren, ga het dan fotograferen of maak een storyboard zodat je je visuele ideeën kan laten zien.
    Vergeet nooit belangrijke factoren zoals het kleurenpalet, sfeer, concept, locatie, uitstraling enzovoorts.
    (Er zijn apps voor je iPad waarmee je je eigen storyboard kan maken, of gewoon met Pinterest)
    Een droomklant is iets waard en dat mag je aan hen tonen. In het slechtste geval is het mooi extra portfolio werk.
    Zo hebben we bij Spot-on visuals een half jaar geleden een shoot gedaan voor San Pellegrino. Voor ons een droommerk vanwege de uitstraling, branding afkomst… Tot we 3 weken geleden effectief de nieuwe nationale branding beelden voor hen fotografeerde. Het kan allemaal!


Fotograaf Jeroen Gijselinckx

San Pellegrino appelsien

Spot-on kerstkaart 2019

Studio fotografie aardbeien en bessen

Beauty shoot voor Udav Krit / Kruitvat

Hopelijk kunnen deze 10 tips om reclame fotograaf te worden je al op weg helpen.
Maar vergeet niet dat niets meteen of vanzelf gaat. “Go the extra mile” is de juiste houding.
Veel succes!

Spot-on visuals

San Pellegrino

Meer inspiratie op: fotografen.2link.be , www.gratislinkaanmelden.nl/ en fotografen