10 tips om architectuur fotograaf te worden
Architectuur fotografie
Onze moderne, door beeld geobsedeerde cultuur heeft ervoor gezorgd dat we een grote hoeveelheid architectuur verbruiken via fotografie, in tegenstelling tot fysieke, ruimtelijke ervaringen. De voordelen van architectuurfotografie zijn erg groot.
Het stelt ons in staat om een visueel inzicht te krijgen in gebouwen die we tijdens ons leven misschien nooit zullen kunnen bezoeken,
waardoor een waardevolle bron wordt gecreëerd die ons in staat stelt onze architectonische kennis te vergroten.
Men moet echter kritisch blijven naar de nadelen van fotografie als het gaat om architectuur.
De beleving kan nooit helemaal hetzelfde zijn dan wanneer we er echt fysiek aanwezig zouden zijn. De sfeer, de geuren, de omgeving.
Deze tips zijn niet alleen bedoeld om de visuele kracht van uw architectuurfotografie te verbeteren, maar ook om de verhalen die ze kunnen vertellen die de gebouwen dienen te vertellen.
Het heeft ons bij Spot-on visuals sterk geïnspireerd.
Architectuur fotograaf worden is geen gemakkelijk proces. Er is een grote technische kennis nodig van camera’s, lenzen en statieven.
En een erg grote hoeveelheid geduld.
Een uitdaging die niet voor iedereen weggelegd is. Het zijn eenzame dagen, waar enkel jij, het licht en je onderwerp deel van uit maken.
Maar het kan ook erg rustgevend zijn een soort van “zen-therapie”.
Lijkt het je de ideale niche in de fotografie?
Dan helpen we je graag op weg met onze 10-tips om architectuur fotograaf te worden.
Enjoy!
Ben je nieuwsgierig naar ons architectuur fotografie werk? Neem dan een kijkje naar ons architectuur portfolio.
Maak beelden in verschillende weersomstandigheden en op alle tijden van de dag.
Mensen hebben vaak de neiging om de meest dramatische licht te zoeken om gebouwen te fotograferen, zoals zonsondergang uren (Golden hour),
wanneer de schaduwen lang zijn en de kleuren helder.
Hoewel dit vaak resulteert in fotografie met erg veel sfeer, geeft het de sfeer van het gebouw enkel op een bepaald moment weer.
Het maken van een reeks afbeeldingen op verschillende tijden van de dag, of zelfs onder verschillende weersomstandigheden, kan helpen om een vollediger verhaal te schetsen van de relatie van het gebouw met zijn omgeving. Het is ook altijd een uitdaging om in slechtere weersomstandigheden toch het beste uit het gebouw te halen.goede belichting is “key”.
Ongeacht wanneer je foto's maakt, de best mogelijke belichting moet altijd een prioriteit zijn.
Indrukwekkende architecturale verlichting helpt om een ruimte, een specifieke structuur of sfeer te benadrukken en speelt dus een grote rol.gebruik post-productie tools.
No Photoshop, no party. Ik vrees dat dit klopt als een bus. In deze tijden kan niet het nodige niveau behalen zonder top-post-productie.
Schaaf je kennis bij en ga aan de slag met foto montage, color grading en andere noodzakelijke tools.
Bij Spot-on visuals spenderen we meer tijd aan de post-productie dan aan de fotografie zelf. (“Autch” inderdaad)Investeer in echt goed fotografie Materiaal.
Als je serieus aan de slag wilt gaan met hoogwaardige architectuurfotografie, zal investeren in de juiste apparatuur noodzakelijk zijn.
Een groothoeklens (of zelfs tilt-shift lenzen zoals bij ons) wordt het meest gebruikt voor het fotograferen van gebouwen en interieuren. Wanneer je minder kwalitatieve lenzen gebruikt zullen de lijnen die erg belangrijk zijn bij architectuur fotografie niet mooi recht zijn. Daardoor zal je fotografie een algemeen slordige uitstraling krijgen. Iets wat je ten alle tijden wil vermijden. Het is belangrijker om te investeren in goede lenzen dan in een goede body. Het toevoegen van een echt stabiel statief biedt onder andere de mogelijkheid om te fotograferen bij weinig licht. Bespaar nooit op een statief. Een slecht statief is even goed als uit de hand fotograferen. Probeer te vermijden dat je goedkoper materiaal koopt om het daarna nog eens te moeten vervangen. Zo betaal je 2X. Het gebruik van een polarisatiefilter kan ook helpen om contrast toe te voegen en je fotografie levendiger te maken. Als je op zoek bent naar iets speciaals, kan een drone met een kwaliteitscamera een uitdagende manier zijn. (Let wel op, in België mag je enkel met een drone vliegen als je het juiste diploma hebt behaald.)Verhoog je professionele uitstraling.
Het is niet altijd zo dat de beste fotograaf de opdracht binnen haalt. Fotografen die “hot” zijn of zich beter kunnen verkopen zullen de meeste architectuur opdrachten mogen uitvoeren. Zorg er dus voor dat je de juiste uitstraling hebt. Een frisse blik, een klare kijk en een verzorgd voorkomen zonder te gaan lijken op een boekhouder zijn altijd belangrijk.
Jij bent je merk vergeet dat nooit. Heb je een sterk accent? Heeft je website een logo dat professioneel oogt?
Details maken het verschil.
Bij Spot-on visuals schakelden we een top grafisch vormgever in om ons nieuwe logo en huisstijl vorm te geven (Mount Zirkel).
Hoe kunnen klanten je anders als een sterke professionele partij bekijken als je niet professioneel overkomt?
Een architectuur fotograaf is een echte vak idioot, je weet dus wat je te doen staat. ;-)Verzorg je professionele contacten.
Hoe meer mensen je kent, hoe meer mensen je architectuur opdrachten kunnen bezorgen. Dat is een eenvoudige regel die echt werkt.
60% van het werk bij Spot-on visuals komt via via. Eens je als architectuur fotograaf bezig bent gaat alles sneller.
Je komt de juiste mensen tegen in de branche die je werk zien en zal je netwerk bijna meteen toenemen. Maar je moet de bal wel aan het rollen krijgen.
Daarom is het belangrijk om zelf buiten te komen, mensen te ontmoeten. Via events, uitjes, cafes, soms kan het zo eenvoudig zijn.
“de beste deals worden aan den toog gesloten” zeggen mensen wel eens. Dat is in principe niet gelogen.
Weet je van iedereen wat ze professioneel doen? Zo kan je met een leuk gesprek beginnen en komt hun vraag: “en wat doe jij van werk?”.Maak een goede en overzichtelijke website.
Deze tip is logisch: een sterke website.
Een mooie uitstraling, grote foto’s en een duidelijke navigatie helpt je al ver op weg.
Maar ook de categorieën zijn erg belangrijk. In marketing heeft niemand veel tijd en dus wil je zo snel mogelijk de juiste reclame fotografie tonen.
Het zou immers zonde zijn dat de marketing bezoeker niet verder geraakt dan je huwelijksfotografie. ;-)Mensen vragen mensen voor hun opdrachten.
Niemand is ooit dood gegaan van vriendelijk zijn. Probeer daarom elke e-mail die je ontvangt vriendelijk te beantwoorden, ook al is het antwoord negatief.
Meer zelfs, het is opvallend dat mensen ook maar gewoon mensen vragen die ze graag hebben om een opdracht uit te voeren.
Ongeacht prijssetting, of kwaliteit maar gewoon omdat ze hem/haar aangenaam vinden.
Je wil immers dat mensen een positieve gedachte krijgen als ze aan jou denken. Zo is de helft van je verkoopproces al gebeurd.
Zorg er ook voor dat het laatste contact dat je had met je klant altijd positief is. Dat is hetgeen wat ze van je zullen onthouden.je website moet uitmuntend zijn.
Geen goede website, geen klanten. Het is bijna zo eenvoudig. Denk er goed over na. Wat wil je tonen? Hoe wil je overkomen?
Potentiële klanten willen geen fotografie zien dat niet relevant is voor hen. Probeer ze zo snel mogelijk de fotografie te tonen dat hen zal overtuigen om jou te vragen voor hun volgende architectuur opdracht.
Hopelijk kunnen deze 10 tips je al op weg helpen om architectuur fotograaf te worden.
Soms is het een lange weg, maar de aanhouder wint en dat is in architectuur fotografie niet anders.
Veel succes!