10 tips om food fotograaf te worden

Food fotografie

Food fotografie is een niche binnen de fotografie dat erg aan het opkomen is.
Veel mensen denken dat het de perfecte combinatie is tussen fotografie en lekker (gaan) eten. Het is een onderdeel van de fotografie dat niet alleen met de allerbeste fotografen samenwerkt maar eerder op aanzien en reputatie gebaseerd is. Als je echt vastbesloten bent om het te doen, zul je veel drive en hard werken nodig hebben om er te geraken.
Goed begonnen, is half gewonnen. Aangezien de concurrentie op dit moment moordend is in de food fotografie geven we je graag onze 10 tips mee die je kansen aanzienlijk vergroten.
Het heeft ons bij Spot-on visuals zeker geholpen.

Ben je nieuwsgierig naar onze food fotografie? Neem dan een kijkje naar ons food portfolio.

  1. Kies jou stijl foodfotografie.

    Food fotografie kan erg verschillend zijn.
    Wil je voor een rustieke stijl gaan? Of eerder in een strakke reclame fotografie stijl?
    Wil je voor food magazines gaan werken? Of wil je eerder affiches van je werk zien hangen bij voedingswaren merken?
    Dit is bepalen voor je tactiek, je techniek en het financiële plaatje van je fotografie onderneming.
    Voor een rustieke stijl dat bestemd is voor magazines heb je bijvoorbeeld door de band genomen een kleinere investering te doen dan wanneer je de fotografie van een groot voedingswarenmerk wil verzorgen. Ik zeg nu maar iets: “Nestle”

    Deze keuze bepaald écht heel erg veel. Bij food fotografie mag de investering dan wel lager liggen.
    De budgetten zijn ook maar een fractie van bij de reclame food fotografie.
    Daarnaast is de concurrentie er enorm groot. Aangezien technische kennis en de investering beperkt zijn voelen velen zich geroepen om zichzelf uit te roepen tot food fotograaf.
    Daarom hebben we bij Spot-on visuals net de keuze gemaakt om de andere kant op te gaan.
    Wij specialiseren ons in het technische gedeelte van de food fotografie.
    Zo zijn we er zeker van dat we niet dood geconcurreerd worden door tante José met een goed gevoel voor kookpotten en die voor kerstmis een camera cadeau gekregen heeft.
    Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet je eigen weg moet opgaan!

  2. Verzorg je contacten.

    Het grote voordeel met food fotografie is dat veel klanten regelmatig terugkomen.
    Magazines worden wekelijks, maandelijks of enkele keren per jaar op de markt gebracht.
    Daar is telkens nieuwe food fotografie voor nodig en dat kan je zeker een comfortabel gevoel geven.
    Of bij merken worden steeds nieuwe reclame campagnes gemaakt of verpakkingen.
    Daarnaast komen deze food opdrachten meestal via gespecialiseerde agencies die dan weer voor meerdere merken klanten werken. Je merkt het, je klanten zijn enorm belangrijk.
    Je hebt er niet super veel nodig om een gezonde business uit te bouwen.

  3. Learn from the best.

    Door bij te leren van de grootste fotografen kan je een enorm snelle leercurve krijgen. Het is ook geen schande dat je wil bijleren, anders zou je onze blog niet lezen, toch?
    Maar als fotograaf is dit natuurlijk niet zo gemakkelijk. Je werkt immers altijd alleen. Maar er zijn andere manieren om dit te doen.
    Zo kan je bijvoorbeeld stage lopen bij een food fotograaf die jij als voorbeeld ziet. Iets later kan je ook als assistent aan de slag.
    Zo assisteerde Jeroen bijvoorbeeld enkele jaren bij Stephane Verheye en Black box studio. Dit zijn echt de grote spelers in de food sector.
    Daarnaast zijn er veel online cursussen te vinden om bijvoorbeeld je post-productie te verbeteren. Goede “how to” youtube kanalen werken ook echt goed. Bij Spot-on visuals zijn we bijvoorbeeld Fstoppers fans. Zo kan je zien hoe alles in zijn werk gaat. Er zijn veel “best practices” in de wereld van culinaire fotografie.

  4. food Fotografie = tethered

    Ik weet dat veel food fotografen en bloggers niet graag tethered fotograferen omdat ze zich beperkt voelen door de kabel.
    Tethered fotograferen is echter een game-changer voor ons geweest.
    Hiermee kunnen we de compositie in realtime bekijken, zodat we aanpassingen aan het licht en styling kunnen maken.
    Je kan zo ook meteen zien of je beelden wel echt haarscherp zijn of niet. Wanneer je met een groter team werkt mag je geen fouten maken en dankzij een tethered-kabel beperkt je meteen enkele risico’s. Zo werken wij bij Spot-on visuals met dropbox die onmiddellijk back-ups maakt in de cloud.
    De food fotografie die we op dat moment aan het maken zijn wordt zo meteen veilig weggeschreven. Op de Compact Flash kaart, op de laptop én in de cloud.
    Als food fotograaf is het steeds belangrijk om een goede werkruimte te hebben. Heb je een goed uitgeruste fotostudio? Het helpt allemaal om goed én efficiënt te kunnen fotograferen en werken.

  5. food fotografie = goed fotostatief.

    Sommige fotografen werken graag met de camera in de hand maar toch zouden we het je graag afraden.
    Het werkt minder snel, maar wat je terug krijgt is echt de moeite.
    Je krijgt tijd om je cadrage aan te passen, te perfectioneren. De stylist zal je dankbaar zijn om aanpassingen te kunnen doen om tot een beter resultaat te komen.
    Foto montage is ook enkel mogelijk als je op een statief werkt, iets wat in de food fotografie erg belangrijk is.

  6. Verhoog je professionele uitstraling.

    Het is niet altijd zo dat de beste fotograaf de opdracht binnen haalt. Food fotografen die “hot” zijn of zich beter kunnen verkopen zullen de meeste reclame opdrachten mogen uitvoeren.
    Food fotografie is een onderdeel van de fotografie dat erg gevoelig is voor trends en uitstraling.
    Het is een wereld geworden waar veel hippe mensen zich in thuis voelen en daarom is je uitstraling eens zo belangrijk.
    Een vast beraden identiteit hebben zal hier altijd een rol spelen. Jij bent je merk vergeet dat nooit.
    Details maken het verschil.

  7. Verzorg je professionele netwerk.

    Hoe meer mensen je kent, hoe meer mensen je opdrachten kunnen bezorgen.
    Dat is een eenvoudige regel die van goud waarde is.
    60% van het werk bij Spot-on visuals komt via via. Eens je als food fotograaf aan het werk bent wordt alles natuurlijk gemakkelijker.
    Je komt mensen tegen in de culinaire branche en zal je netwerk bijna meteen vergroten. Maar je moet de bal aan het rollen krijgen.
    Probeer van iedereen te weten wat ze voor werk doen. Zo kan je met een leuk gesprek aanknopen en komt de vraag automatisch: “en wat doe jij van werk?”.

  8. Maak een goede en overzichtelijke website.

    Uiteraard, een goede fotografie portfolio website.

    Zonder kan je niet veel beginnen.
    Een mooie uitstraling, grote foto’s en een duidelijke navigatie helpt je al ver op weg.
    Maar ook de categorieën zijn erg belangrijk. In marketing heeft niemand veel tijd en dus wil je zo snel mogelijk de juiste reclame fotografie tonen.
    Het zou immers zonde zijn dat de marketing bezoeker niet verder geraakt dan je huwelijksfotografie. ;-)

  9. Wees je beste “ik”.

    Wanneer je begint als food fotograaf is elke opdracht, hoe klein ook belangrijk.
    Bij Spot-on visuals zijn we nog steeds van deze mening.
    Aangezien er nog nooit iemand dood is gegaan van vriendelijk zijn vinden we dit toch een goede tip.
    Sociale mensen verkopen nu eenmaal veel beter.
    Engageer je voor goede doelen, laat je vriendelijkheid zien. Het kan je enkel goeds brengen. (Dat wil niet zeggen dat je gratis moet werken voor bedrijven, zeker niet!)
    Het is opvallend dat mensen geliefde fotografen inhuren.
    Daarnaast is het nooit slecht om gewoon goed te zijn voor anderen, toch?

  10. ga je voorstellen.

    Onderzoek je droomklanten/merken/magazines. Zorg ervoor dat er een gelijkenis is met jou food fotografie.
    Als je een idee hebt waarvan je denkt dat het bureau / de klant het zou interesseren, ga het dan fotograferen en toon het hen in je portfolio.
    Een droomklant is iets waard en dat mag je aan hen tonen. In het slechtste geval is het mooi extra portfolio werk.
    Zo hebben we bij Spot-on visuals een half jaar geleden een test shoot gedaan voor San Pellegrino.
    Voor ons een droommerk vanwege de uitstraling, branding afkomst…
    Tot we 3 weken geleden effectief de nieuwe nationale branding beelden voor hen fotografeerde.
    Het kan allemaal, maar het komt niet zonder jou harde werk!


Hopelijk kunnen deze 10 tips om food fotograaf te worden je al op weg helpen.
Maar vergeet niet dat niets vanzelf gaat.
Er is steeds een grote inzet nodig om het te maken in deze hippe branche.
Veel succes!

Spot-on visuals

Food fotograaf Jeroen Gijselinckx

Food fotograaf Jeroen Gijselinckx

Boontjes

Boontjes

Cover Food fotografie Eva magazine

Cover Food fotografie Eva magazine

Rode Biet

Rode Biet

Groentige feesten

Groentige feesten

Aardbei en blueberry

Aardbei en blueberry

Food fotografie voor Domo Elektro

Food fotografie voor Domo Elektro

Spot-OnSpot-on VOF