11 tips om freelance fotograaf te worden

Freelance fotografie

Wil je een freelance fotograaf worden? Het hebben van een eigen fotografie onderneming kan je veel vrijheid en voldoening geven, maar je weet misschien niet helemaal waar je moet beginnen.
In deze blog delen we onze 10 beste tips om een succesvolle freelance fotograaf te worden.

Ben je nieuwsgierig naar ons werk als freelance fotografen? Neem dan een kijkje naar ons fotografie portfolio.

Hoe u aan de slag kunt als freelance fotograaf.


Veel succesvolle fotografen beginnen met parttime freelance werk en worden dan geleidelijk aan fulltime bedrijven. Freelance fotografie kan echter anders zijn omdat het een aantal speciale uitdagingen met zich meebrengt.
Zo is fotografie een beetje kunst (of kan dat toch zijn).
Er is een grote passie en kennis voor nodig om schoonheid van een verhaal, product, mens met succes vast te leggen. Ten tweede is de investering in materiaal die je nodig hebt behoorlijk duur in vergelijking met andere freelancers. Om bijvoorbeeld aan de slag te gaan met webontwikkeling, heb je vrijwel alleen een laptop of desktop nodig.
Om te slagen in uw fotografie onderneming, moet je de fotografische technieken goed onder de knie hebben.
Je moet ook een eerste investering in een apparatuur doen.
Dat gezegd zijnde, hebben we enkele tips om je bedrijf met relatief weinig kosten van de grond te krijgen.
We laten je zien hoe je alleen de noodzakelijke basisprincipes aanschaft.
We laten je ook zien hoe je er “uitspringt”, zodat je (hopelijk ;-) )een succesvolle freelance fotograaf kan worden.

Omdat de kosten erg kunnen oplopen in het begin van je freelance fotografie carrière verhuren we met Spot-on veel materiaal.
Zo hoef je niet altijd de volledige investering in 1 keer te doen.
Heb je een specifieke opdracht, maar is de investering om deze te kunnen uitvoeren groot?
Neem dan even een kijkje op onze verhuur pagina. Daar zie je een overzichtelijke lijst met lenzen, camera’s, (Batterij) Flitsers, statieven en zelfs onze foto-video studio die je kan huren.

Dit tegen echt heel erg scherpe prijzen. Daarnaast geven we extra kortingen aan studenten.

  1. Kies jou type fotografie.

    Fotografie kan erg uiteenlopend zijn.
    Heb je al ervaring? Of ben je eerder een starter? Denk er dan aan om te beginnen bij het begin: Packshot fotografie.
    Nee het is niet super sexy, maar wel een goede basis om alles te leren. Witte achtergronden, veel producten, de basis van alles.
    Daarnaast heb je al het materiaal dat je voor packshot fotografie nodig hebt ook nodig voor soorten andere product fotografie.

    Heb je al meer fotografie ervaring? Dan kan je misschien wel meer naar andere soorten fotografie gaan.
    Sterk licht, montage van beelden en een leuk concept. Hier zal een fotograaf al heel wat meer uitdaging vinden.
    Maar vergeet niet, begin bij het begin.

  2. Koop je fotografie apparatuur.

    Koop de nodige fotografie uitrusting.

    Het 2de dat je moet doen, is investeren in goede apparatuur, zodat u erop kunt vertrouwen dat je je werk kan doen.
    Een sterke camera, lenzen en een flitsers zijn de belangrijkste dingen die je nodig hebt om als freelance fotograaf te kunnen beginnen.
    Maar hoe kies je het juiste merk? Dat is natuurlijk niet onbelangrijk. Ga goed na of een bepaald merk alle onderdelen ondersteund die jij wil gaan doen. Heeft het de juiste lenzen in de range? Of er een gekende onderhoudsdienst in de buurt en natuurlijk: wat kost het?
    We zeggen inderdaad ook een sterke camera (body) omdat de betrouwbaarheid altijd primair is.
    Een professionele fotograaf waarvan de camera af en toe uitvalt? Nee, dat kan nooit werken.

    Apparatuur voor freelance fotograaf

    Mogelijk hebt u ook reflectoren, diffusors en achtergronden nodig. Van al deze apparaten zijn erg goede lenzen het belangrijkste. Dus zodra je wat inkomen begint te krijgen, raden we je aan een groot deel van dat geld uit te geven om nieuwe lenzen te kopen. Probeer zoveel mogelijk met prime lenzen te werken. Daar kan uiteindelijk geen enkel zoom objectief tegen op.

    Probeer altijd “B” materiaal te vermijden, wanneer je eigenlijk het “A” materiaal zou willen. Koop “A” materiaal en wacht met de andere investeringen. Anders dreig je alles 2 maal te moeten kopen. 1 keer “B” materiaal en daarna wanneer je gespaard hebt het “A” materiaal. “B” staat uiteindelijk toch maar voor “Brol”.

  3. “No website, no party!”

    Als freelance fotograaf heb je een professionele fotografie website nodig om je werk te tonen en om je te helpen bij het verspreiden van alle nieuwtjes ivm jou fotografie bedrijf. Maar je website kan veel meer zijn dan alleen een portfolio. Je kan je website ook gebruiken om met klanten te communiceren, afspraken te plannen, bestellingen te beheren en zelfs de resultaten aan te leveren.
    Ok, een website maar hoe begin ik daar in godsnaam aan? Wel, er zijn erg goede website builders online te vinden die je investering beperkt houden. Zo kan je werken met Squarespace of Wix of als je iets meer uitdaging wil, WordPress. Neem een goed fotografie sjabloon of lay-out en begin er aan!

    “No website, no party!”

  4. Hoe sterker je Portfolio, hoe sneller je veel freelance werk zal hebben.

    Elke freelance fotograaf heeft een sterk portfolio nodig om goede klanten aan te trekken.
    Wanneer je begint, raden we u aan gratis wat werk te doen om uw portfolio op te bouwen. Maar wel enkel voor niet commerciële spelers. Of probeer een ruilhandel. Bijvoorbeeld gratis foto’s in ruil voor een waardebon in de winkel. Je kan ook lokale modellen vinden die portretten nodig hebben voor hun modellen portfolio, en op die manier profiteren beiden.
    Zodra je wat gratis werk hebt gedaan, kan je dit op je website plaatsen.
    Voor dat je op deze manier aan de slag gaat moet je je wel steeds de juiste vragen stellen. “Gaat dit een meerwaarde zijn voor mijn portfolio?”, “Wat heb ik juist nodig in mijn portfolio”, “Wie ga ik proberen te overtuigen op basis van dit werk”. Je hoeft heus niet voor niets te fotograferen. Het moet een nut hebben, een meetbare meerwaarde.
    Enkel fotografisch werk dat een meerwaarde kan betekenen voor je portfolio komt in aanmerking.

  5. Haal eerste klanten binnen

    Er zijn veel online platforms voor fotografen om klanten te benaderen.
    Zo kan je je bekendheid vergroten een Facebook profiel aan te maken, actief te worden op Instagram of een blog te schrijven.
    Maak een blog en schrijf regelmatig om nieuwe klanten en trafiek naar je website te trekken.
    Een blog kan je ook helpen om website bezoekers ook klant te laten worden door hen te leren over uw werk en hen te helpen u als professional te vertrouwen.
    Daarnaast is het ook erg belangrijk om regelmatig contact te houden met bestaande klanten door ze op de hoogte te houden via bijvoorbeeld een newletter.
    Een sterk netwerk zal u helpen terugkerende klanten te krijgen. Door middel van doorverwijzingen van mensen binnen dat netwerk. “Kom dus uit je kot.” (Maggie de Block zou het niet graag horen. ;-) )

    MailChimp is een goede gratis newsletter tool voor fotografen.

  6. werk gestructureerd

    Zodra je een stroom klanten begint te krijgen, zal je elke dag veel taken moeten afwerken, en het is belangrijk om een goed overzicht te hebben. Wanneer je vergeet kleine taken uit te voeren zal je merken dat dit grote problemen kan geven. Klanten kunnen vergeetachtigheid écht niet appreciëren en zullen dit bekijken als slechte service. Dat is iets wat je echt wil vermijden, aangezien je bestaande klanten 1 van de belangrijkste manieren zijn om nieuwe mensen aan te trekken. Het via via principe is namelijk nog altijd erg belangrijk.
    Bij Spot-on werken we met “Trello” om een duidelijk beeld te behouden over onze workflow. Dit in combinatie met onze Google agenda houden we alles erg netjes en overzichtelijk.

  7. prijs setting.

    Bij fotografie is prijs niet onbelangrijk. Wanneer je werkt naar particulieren is prijs voor fotografie een gevoelig onderwerp. Mensen zullen niet afknappen op een prijsverschil van 10€, maar het is wel heel goed om te weten wat andere freelance fotografen vragen voor vergelijkbare opdrachten.
    Naar bedrijven toe is prijs veel minder belangrijk. Voor een bedrijf is het veel belangrijker dat wat je oplevert van top-kwaliteit is en dat je een echte betrouwbare partner bent om mee samen te werken.
    Het is heel moeilijk om je prijs achteraf op te schroeven. Vergeet niet dat het werken is en geen hobby, je moet er dus van kunnen leven.

    Maak een berekening van hoeveel opdrachten je per maand kan uitvoeren om op basis daarvan jou prijs te zetten, maar hou wel rekening met “concullega’s”.

  8. beantwoord elke e-mail of telefoon meteen

    Snelheid is belangrijk. Wanneer je klanten (eindelijk) werk maken van hun fotografie hebben ze geen zin om 2 dagen te wachten op een antwoord van de mensen die ze gecontacteerd hebben.
    Stel indien nodig jou vragen.
    Is het duidelijk voor jou wat de verwachtingen zijn van de klant? Het is belangrijk om te weten wat er juist van je verwacht wordt voor dat je een prijs opmaakt

  9. Beheer en beheers je financiën

    Wanneer je voor een werkgever werkt is je inkomen gegarandeerd.
    Dus freelance fotograaf worden en plotseling verantwoordelijk worden voor je eigen inkomen kan een beetje angstaanjagend zijn. Maar als je de inkomsten en uitgaven voor je foto-zaak goed beheert, kan je veel van die angst wegnemen. We raden aan om je persoonlijke / huishoudelijke uitgaven gescheiden te houden van uw zakelijke uitgaven en jezelf een bepaald salaris te betalen.
    Op die manier weet je precies hoeveel geld u overhoudt om in uw bedrijf te investeren en komt je niet in de verleiding om aankopen uit je eigen zak te doen.
    Daarnaast vinden we het ook belangrijk om leningen te beperken tot het absolute minimum.
    Deze zorgen voor een grote financiële druk. Geen geld voor een knappe auto? Spijtig, dan zal je moeten sparen voor je droom auto. Maar hetzelfde geldt voor camera’s, lenzen… Het enige waar we bij Spot-on een lening voor zouden doen is voor een gebouw. Aangezien dat je dat niet zomaar opzij kan zetten.
    Zo kan je je onafhankelijkheid beter bewaren en moet je niet fotograferen wat je niet wil fotograferen.
    Daarnaast kan je zo ook gemakkelijker een juiste prijs geven aan je klanten. Ga je minder snel je prijs laten zakken, om de opdracht toch maar binnen te halen.

    Zorg voor een ruime financiële buffer, leef onder je stand. Het is algemeen geweten: Angst is een slechte raadgever. Probeer er dus voor te zorgen dat je nooit in slechte financiële papieren komt. Mensen hebben de neiging om slechte beslissingen te gaan nemen wanneer ze in moeilijk vaarwater komen.

  10. People skills

    Wanneer je begint als freelance fotograaf zijn alle opdrachten belangrijk.
    Bij Spot-on visuals zijn we nog steeds van deze mening.
    Behandel daarom elke opdracht met het nodige respect en gedrevenheid. Voel je dat je concentratie bij de zoveelste shoot in dezelfde stijl minder wordt? Probeer je uitdaging elders te vinden. Je mag nooit “even snel” iets fotograferen. Anders zal dit altijd als een “Boomerang” terugkomen. Geloof ons.

    Engageer je voor goede doelen, laat je vriendelijkheid zien. Maar werk nooit gratis voor bedrijven.
    Gratis werken zorgt alleen maar voor méér gratis fotografie werk.
    Maar het is nooit slecht om goed te zijn voor anderen, toch?

  11. oefen, oefen, oefen.

    Tegenwoordig heeft iedereen een prima camera. Wil je er uit springen als fotograaf? Dan zal je werk echt goed moeten zijn. Oefenen doe je niet met je klanten erbij, oefenen doe je op voorhand. Op momenten dat je fouten mag maken. Wanneer je je opdracht aan het uitvoeren bent gaat je klant er van uit dat je je materie beheerst. Twijfel je aan bepaalde dingen? Overleg dit op voorhand met je klant. Dat is de enige manier om professioneel te blijven overkomen.


Bij Spot-on visuals verzorgen we ondertussen de fotografie voor heel wat bedrijven.
Zo verzorgen we het werk van Philips displays, Domo Elektro, Niko, Babylonia, Kriket, iXora, Nespresso, Argenta bank, Steylaerts, San Pellegrino, XL Boom…
We gaan steeds voor een spot-on resultaat, maar dat is enkel mogelijk dankzij de goede samenwerking met de klant.

Hopelijk kunnen deze 11 tips om freelance fotograaf te worden je al op weg helpen.
Maar vergeet niet dat niets vanzelf gaat.
Er is steeds een inzet nodig om het te maken in deze branche. Onderscheid je van de anderen en ga er voor!
Veel succes!

Spot-on visuals

Portret van Jeroen Gijselinckx

Portret van Jeroen Gijselinckx

San Pellegrino Limone

San Pellegrino Limone

Product fotografie voor iXora Speakers

Product fotografie voor iXora Speakers

Mode shoot Celia van Vugt

Mode shoot Celia van Vugt

Packhots voor Autajon Labels

Packhots voor Autajon Labels

Architectuur fotografie voor Bolckmans

Architectuur fotografie voor Bolckmans

Reclame fotografie voor Domo Elektro

Reclame fotografie voor Domo Elektro

Interieur fotografie voor Technospace

Interieur fotografie voor Technospace

Spot-OnSpot-on VOF