9 tips om te ondernemen in coronatijden

9 tips om te ondernemen in coronatijden

Ondernemen in coronatijden, het is een hele uitdaging.
Veel mensen zijn op zoek naar oplossingen voor de hedendaagse problemen.
Klanten vallen weg, nieuwe wetten schieten uit de grond als paddenstoelen. Het heeft al veel ondernemers slapeloze nachten bezorgd en voor veel ondernemers zal het het einde van een tijdperk betekenen.
Daarom willen we u meenemen door het verhaal van Spot-on of hoe wij proberen om onze onderneming door deze crisis te leiden.

  1. Wees flexibel

    De maatregelen veranderen voor ondernemers super snel. De uitdagingen en problemen ook. Daarom is het belangrijk om je organisatie zo flexibel mogelijk te houden. Het spreekt voor zicht dat dit moeilijker is voor bijvoorbeeld “De post” dan voor een bedrijf als Spot-on.

  2. Don’t put all your eggs in one basket

    Een bekende quote die ook vandaag erg relevant is.
    Als onderneming zagen we door de coronacrisis bijna al onze particulieren opdrachten weg vallen. Een onderdeel dat tot voor Corona nog 15% van ons omzet cijfer vertegenwoordigde. Maar dankzij onze technische know-how werd dit volledig vervangen door online uitzendingen, of webminars. Deze markt groeide zo explosief dat het niet gemakkelijk zal worden om deze terug te vervangen wanneer heel deze crisis voorbij is.
    Dankzij de verscheidenheid van het bedrijf en de kennis van verschillende zaken kunnen we vandaag spreken van een mooie groei ipv een enorme terug van in cijfers.

    Het lijkt wel op de wet van communicerende vaten.

    Bedrijven die enkel visueel werk deden voor events of bv huwelijken hebben het vandaag veel moeilijker dan wij bij Spot-on. Voor hen is het een stuk moeilijker om snel te schakelen. Omdat ze wel alles op 1 markt hadden ingezet.

  3. Hou de vaste kosten laag

    €200 per maand hier, €50 per maand daar. Vaste kosten lopen bij ondernemers sneller op dan op het eerste zicht lijkt. Tegenwoordig zijn heel veel services in abonnement vorm te verkrijgen. Het zorgt er voor dat je initiële investering beperkt is, maar op het einde van de rit ben je wel je centen kwijt. En meestal meer dan je verwachtte toen de ondernemer er voor intekende.
    Het grootste probleem is dat zolang alles goed er geen probleem te zien is. Maar wanneer je omzet met 20%-30% daalt kom jij meteen in de problemen. Meestal met contracten waar je niet zomaar vanaf geraakt. Je hebt dan als ondernemer niet de mogelijkheid om je kosten te doen krimpen.

    Gaat deze maandelijkse lasten je bedrijf geld opbrengen? Dan kan je er voor gaan. Kijk zeker de opzeg voorwaarden na!
    Bij Spot-on geloven we niet in: “De boekhouder zei dat ik onkosten moest maken, dus kocht ik mezelf dan maar een dure wagen.” Dat is werkelijk een erg grote leugen.
    Je betaalt misschien wel minder belastingen door zulke dingen, maar het geld ben je wel kwijt en dat aan iets banaals als een auto.
    Een wagen brengt raar of zelden geld op. Het kost enkel veel geld en zal bijna altijd zijn waarde verliezen.
    Als je een buffer wil opbouwen dan doe je dat enkel en alleen door winst te maken en dit opzij te zetten.
    Belastingen moet nu eenmaal iedereen betalen.

  4. Be digital

    Eindelijk is het zo ver. Bedrijven lijken te begrijpen dat hun online aanwezigheid cruciaal is. Bedrijven zonder goede webshop met bijhorende professionele fotografie hebben zware klappen gekregen. Bij Spot-on merkten we een grote toename in de vraag naar goede webshop fotografie. Het spreekt voor zich dat we ook hier de perfecte partner voor zijn met onze fotostudio in Antwerpen en meer dan 10 jaar ervaring in product fotografie. Meer informatie hierover kan u hier vinden.
    Combineer online en offline marketing. Zo ben je zeker dat je zichtbaar blijft. Ook als de regering beslist om iedereen in z’n kot te houden.

  5. werk enkel met de beste

    Voor een partner kiezen omdat hij/zij “wel iets goedkoper” is is altijd een slechte keuze. Wil je kwaliteit krijgen of leveren? Zorg er dan voor dat de juiste mensen op de job zitten. Enkel zo kan je je klanten blij houden en zorgen dat je service niet ten onder gaat. Tijdelijk besparen op kwaliteit is iets wat je nog lang veel geld kan kosten. Een reputatie opbouwen duurt lang, ze verliezen gaat erg snel.
    Bij spot-on houden we graag vast aan deze regel. We gaan er van uit dat klanten niet veel begrip hebben voor een lagere kwaliteit door corona. Hoe zou je uiteindelijk zelf zijn?

  6. werk aan je professionele netwerk.

    Netwerken is altijd belangrijk, maar zeker in coronatijden. Goede ondernemers zorgen er voor dat je omringd zijn door de juiste mensen.
    In coronatijden komen deze mensen en connecties nog beter van pas. Als je respect toont aan andere ondernemers en helpt waar je kan dan is de kans erg groot dat iedereen hetzelfde doet voor jou. Helpen kost je niets, dus waarom zou je twijfelen? Probeer buiten te komen. In lockdown lijkt dit onmogelijk, maar bij spot-on hebben we enorm veel zoom meetings gedaan. Het is natuurlijk niet hetzelfde als in “real life”, maar het gaat wel een stuk sneller. Een babbeltje

  7. Werk aan je gebreken.

    Minder werk? Dan heb je eindelijk eens tijd om je skills bij te schaven. In ons geval betekende het ontploffend eten fotograferen. Iets wat we nog niet gedaan hadden maar super leuk om te doen. 3 maanden later kregen we de eerste echte boekingen binnen om “eten te laten ontploffen”.
    Probeer steeds om het beste eruit te halen. Heb je eens wat minder werk? Dan kan je bijvoorbeeld je website eens helemaal opfrissen. Promomateriaal laten maken, een opleiding die je al lang eens wilde volgen, coaching volgen, desnoods je inventaris opmaken. Zo ben je weer helemaal klaar als alle miserie overgewaaid is. En kom je er misschien zelfs sterker uit.

  8. Wees trouw.

    Een kat in het nauw maakt vreemde sprongen.
    Soms kan het gebeuren dat mensen door de verhoogde stress en druk vreemde beslissingen gaan nemen. Besparingen, minder waardige kwaliteit leveren, ecologische overtuigingen weggooien, geen aandacht meer geven aan hun ethische overtuigingen… Het pijnlijkste eerst. Maar als je bedrijf voor bepaalde waarden staat dan kan je dat niet zomaar weggooien. Mensen verwachten iets van je bedrijf en willen niet dat dit zomaar verandert. Vaak zijn je waarden zelfs de reden waarom mensen met jou werken. Bij Spot-on staat ecologisch ondernemen bijvoorbeeld hoog in het vaandel. We werken met Eco power voor onze groene energie, we werken enkel met Ecover voor handenzeep en afwasmiddel en hebben een “zero waste studio” in Borgerhout. Zo mag bijvoorbeeld niemand plastic flessen meenemen of blikjes. Niet dat we hiermee de wereld meteen zullen redden, maar beter iets dan niets.
    Mensen verwachten dit van ons, je kan dit niet zomaar overboord gooien. Hoe groot de crisis ook kan zijn.

  9. Blijf positief.

    Blijf positief, altijd.
    Hoeveel tegenslagen er ook komen, een positieve mindset is iets wat een goede ondernemer niet kan missen. Als je niet meer positief kan zijn, dan stopt het. Negatief trekt negatief aan. Positief trekt positief aan. Mensen die positief in het leven staan krijgen automatisch positieve mensen tegen, krijgt positieve reacties terug en zal altijd veerkrachtiger zijn dan iemand die negatief ingesteld is. Het maakt volharden gewoon veel gemakkelijker ;-)


Fotograaf Jeroen Gijselinckx

Fotograaf Jeroen Gijselinckx

Laten we samen hopen dat deze crisis slechts een vlek was op je boeiende loopbaan als ondernemer.
Wij zijn er van overtuigd dat we er echt sterker kunnen uitkomen. Ook al lijkt het op dit moment onmogelijk.
The only way is up!

Tot snel en veel succes!

Spot-on visuals

San Pellegrino Splashes. Een beetje vrije tijd? Probeer eens iets nieuws. Zo ben je klaar om na de crisis er terug helemaal in te vliegen!

San Pellegrino Splashes. Een beetje vrije tijd? Probeer eens iets nieuws. Zo ben je klaar om na de crisis er terug helemaal in te vliegen!

Spot-OnSpot-on VOF